Friday 28 October 2011

(9)


Jantung dah ready buat over-time.

Masing-masing tengah baca jampi dekat dalam hati.

            “Hazim,aku tengok kau cool je.Tak takut ke?”Soal Wana.

            “Standard la.Takkan muka macho nak buat cuak kut.Turun saham nanti”. Balasnya.

Wana menoleh pula ke arah Fiya.                                      

            “Skrip dah lancar belum?”                       

            “Nak mengarangnya pun belum, bila pulak muncul nak kena hafal”. Jawab Fiya tenang dengan earphone yang tersumbat di balik selendangnya.

Jawapan Fiya menggugurkan jantung Hazim dan Wana.

            “Woi,hang biaq betul.Jangan buat loqlaq dekat sini.Habis hang nak membebel apa depan juri nanti?” Soal Hazim dengan loghat Kedah nya.Riak muka dah tak boleh cover lagi. Biaq pi la jatuh saham pun kali ni.

            “Kau jangan nak cipta migraine dekat aku”.Balas Wana pula.

            “Aku hafal isi penting je.Kalau tak menjadi plan ni.Korang pergi smackdown Zafran.Jangan nak smack aku”.Itu sahaja yang mampu dijawab Fiya.

            “Habislah.Markah aku dah lah ‘cemerlang, gemilang, terbilang’. Memang kena ulang sem la cam ni. Matilah kita, matilah kita”. Jawab Hazim lemah.

Fiya memandang tembus anak mata Hazim.

            “O…baru sekarang nak mati sama-sama ye”.

            “Burnquist”.Seorang lelaki memanggil nama kumpulan mereka.

Wana memegang bahu Fiya.

            “Aku tolong prepare tahlil la macam ni”.Ujar Wana.

            “Esok korang jangan terperanjat kalau akhbar depan keluar muka aku. Memang aku terajang cukup-cukup budak Zaf ni”.Sambung Hazim pula.

Kedua-dua rakan Fiya dah macam tunggu nyawa kena cabut je.

            “Chill la,aku tahulah nak mengayat apa nanti.Gaya korang macam confirm kalah je”. Jawab Fiya memberi semangat sikit kepada dua rakannya itu.

            “Ulang suara,Burnquist”.Lelaki itu mengulang.

Fiya membuat sign-okay sebelum melangkah kaki ke bilik penentuan juara.

Hazim dan Wana tak boleh duduk diam. Sekejap duduk, sekejap berdiri, sekejap berjalan ke hulur hilir.

Selang 15 minit,

Fiya mencuka.

            “Macam mana tadi?”Soal Hazim.

Fiya menjungkit bahu.

            “Lepak la, ulang sem je.Bukan bawak mati pun”. Wana cuba menenangkan Fiya.

Hazim mendekati Fiya dan Wana.

            “Jom,aku belanja korang dekat café”.

Wana memandangnya.

            “Kau tak nak tunggu pengumuman dekat dewan ke?Nak tengok sikit banner group siapa yang cantik dari group kita tu.Tak dapat juara pun,runner up pun jadilah”. Cadang Wana walaupun dia sedar ia tak akan berlaku.

            “Ikut koranglah”.Jawab Hazim. Mood dia benar-benar sudah hilang.

Suasana di dalam dewan tidaklah terlalu sesak kerana kebanyakannya hanya peserta-peserta yang mengambil bahagian. Lagu berganti lagu,detik pengumuman kejuaraan pun makin dekat.
Fiya sibuk melayan lagu. Wana pula sibuk membaca buku. Hazim pula sibuk bermain game di dalam iPhone-nya.

Setiap patah yang diucapkan oleh pengerusi majlis langsung tidak diendahkan mereka.

            “Sekarang,kita beralih pula ke acara penghasilan banner paling kreatif”.Ujar pengerusi majlis itu.

            “Tempat kedua jatuh kepada Sunset”.

Dewan meriah dengan tepukan.

Hazim dah tak boleh tahan emosi.Dia menapak perlahan-lahan ke pintu utama dewan.

Wana mengeluh.Fiya dengan muka innocent-nya.

            “Juaranya jatuh kepada…..”.

Dewan senyap seketika.

            “Burnquist!”

Dewan sekali lagi meriah dengan sorakan dan tepukan.

Pergerakan mereka bertiga berhenti serentak.

Fiya menuturkan ‘Alhamdulillah’.

‘Tak mungkin.Salah dengar kut’.Itulah jawapan di dalam hati Hazim dan Wana.

            “Saya ulangi,juara untuk pertandingan penghasilan banner paling kreatif adalah kumpulan Burnquist!”Pengerusi majlis itu mengulang kembali apabila melihat tiada sesiapa naik ke atas.

‘Sah la tu’.

Hazim bergegas berlari kepada Fiya dan Wana.

            “Korang dengar tak apa yang aku dengar?”Soalnya terburu-buru.

Fiya tersenyum.

            “Kita la weyh.Kita menang!”Jerit Fiya dalam keriuhan dewan itu.

Hazim dan Wana kembali kepada alam reality.

            “Mak! Ajim tak kena ulang sem!”Jerit Hazim.

            “Aku kena batalkan majlis tahlil la macam ni”.Tutur Wana pula.

Fiya ketawa kecil.

Mereka bertiga menuju ke arah pentas dewan.

Wana dan Hazim memandang Fiya dengan seribu tanda tanya.

Fiya masih lagi dengan muka innocent-nya itu.

‘Ni budak psikologi lah’.Getus hati kecilnya.


Selepas mendapat habuan masing-masing,mereka terus mencapai telefon bimbit.

Orang pertama yang Fiya telefon.Of course la ibunya.

            “Assalamualaikum.Ibu,anak ibu dah menang”.

Tak dijawab.

            “Ibu,dengar tak ni?”Soal Fiya risau.

            “Bila masa aku beranakkan kau?”Soal Zafran.

Fiya melihat skrin telefon bimbitnya.

Betul lah.Aku tekan nombor telefon rumah. Sejak bila Zafran ambil alih tugas mak aku jawab telefon rumah ni?

            “Ibu mana?”Soal Fiya.

            “Keluar dengan mama lah.Kau menang ke?Wah,tahniah-tahniah”. Balas Zafran.

            “Terima kasih”.Jawab Fiya.

            “Siapa cakap tahniah dekat kau?Aku cakap dekat diri aku sendiri. Yalah, aku yang bagi tahu teknik-teknik yang betulkan?” Gurau Zafran.

Fiya mencebik.

            “Ambiklah,nak menang sangat.Tapi macam mana dengan kes Zahrin? Dah settle?”

            “Dah,Apek kena tukar sekolah rasanya”.

Fiya mengangguk-angguk.

            “Okaylah macam tu.So,budak kecik tu tak ada alasan lagi la untuk tak fokus”.

Tiada suara di talian buat seketika.

            “Fiya,balik awal tau”.Lapar gila.Tadi sempat breakfast je.

Fiya mengerut dahi.

            “Pahal pulak?” Soal Fiya.Aneh.

            “Aku dah beli ikan pari.Kau paham-paham je la”.Balas Zafran sambil khusyuk menonton televisyen.

            “Tara hal tapi dengan satu syarat”.Ujar Fiya.

No comments:

Post a Comment