Wednesday 26 October 2011

(6)


Aku rasa nak sepak-sepak,terajang-terajang je mamat tu!Boleh pulak dia tempah baju nurse macam dekat PUSRAWI tu lepas tu dia suruh aku pakai!Aku rasa scary giler nak ngadap cermin.Nasib lah aku ni perempuan yang bertudung,dia bagilah aku pakai set uniform bagi perempuan bertudung. Tapi aku tetap nak membantah.Aku ada banyak isi.Jomlah debat!

Pak Man pun satu,kenapalah minggu ni jugak Pak Man mintak cuti.So,terpaksalah aku menyahut cabaran pesakit ni untuk pakai uniform yang ‘sangat sesuai’ dengan aku ni.Kalau tak aku kena naik bas atau teksi.Aku bukannya berkira,aku on je naik teksi or  bas.Persoalannya sekarang, ada ke teksi atau bas lalu area rumah Tuan Abdu Rafi ni?Rumah orang kaya-kaya ni mana wujud kenderaan macam tu.Paling rendah yang lalu pun Toyota Avanza.Kalau nak jugak,aku kena berjalan kaki entah berapa kilometer  untuk sampai ke kawasan yang wujud pengangkutan awam ni.Nak tak nak, kena lah sarung jugak uniform ni.

Takat buku lali terseliuh tu apalah sangat.Gaya macam kaki tu kudung.Orang yang kurang upaya pun tahu hidup berdikari daripada dia.

Kring!Kring!

Aish,dah lah bagi aku pakai uniform putih ni.Dia boleh pulak curi loceng pakcik jual aiskrim tu.Yang lagi aku tak fahamlah,satu rumah ni macam back up dia je.Tahulah dia tu sekarang berstatus pesakit yang nampak dari fizikalnya.Aku punya sakit diorang tak kisah ke?

Kring!Kring!Kring!

Sabarlah pakcik!

Zafran sedang menahan gelak apabila melihat Fiya berjalan di hadapannya sebijik macam nurse dekat PUSRAWI tu.Siap topi nurse tu sekali.Gila tak sejibik.

            “Apa?Gelak jelah buat pe nak tahan-tahan!”Tengking Fiya.

Zafran masih menahan.

            “Aku rasa kau lagi suit la pakai baju jenis ni.Apa kata kita panjangkan lagi tempoh pemakaian macam gini”.Cadangan yang ‘amat berasas’.

Giliran Fiya merenungnya seperti superman.

            “Kau jangan nak buat lawak antarabangsa dekat sini.Cukuplah seminggu ni je. Karang daripada terseliuh tu terus lumpuh baru tahu”.Geram.

Zafran menjelir lidah.

            “I want a glass of apple juice plus aloe vera”.

            “Amboi,kata pesakit mintaklah air mineral”.

            “Aku sakit kaki bukannya demam ke selsema ke.Macam mana nurse buat kerja ni”.

Fiya mengetap gigi.

‘Kau memang nak aku ulang tragedi yang lepas kan? Equation yang dulu tu pun aku hafal lagi. Siap kau!’

Lima minit berlalu,

            “This is for the special patient.Hope you enjoy with it”.Fiya menyerahkan segelas jus yang diminta Zafran sebentar tadi.Dia turut menyediakannya untuk dirinya sendiri.Takkan nak tatap dia minum sorang-sorang.

Zafran berasa sedikit ragu-ragu.Amat was-was dengan jus itu.Macam pernah berlaku je kes sebegini sebelum ini.

Fiya menjungkit kening.

            “Pahal tak nak minum?Minumlah,minumlah…”.Fiya memujuk.

            “Gotcha!”Jerit Zafran.

            “Pe benda.Gotcha,gotcha ni?”Fiya membuat riak seolah-olah tak mengetahui apa-apa.

Zafran tersenyum.

            “Kita tukar gelas”.Zafran bersemangat menjawab.

            “Pahal pulak.Minum je lah”.Sengaja Fiya bertindak sebegitu rupa.

            “Tukar je lah”.Zafran semakin yakin dengan apa yang difikirnya.

Fiya membuat seperti teragak-agak untuk mengikut arahan Zaf.Kemudian,Zafran terus menukarnya dengan muka berkeyakinan.

            “Kita tengok siapa yang kena”.Ujar Zafran.

Fiya minum teragak-agak seperti orang yang kena paksa minum racun.

            “Minumlah.Cepat,kita minum serentak supaya tak berlaku ketidakadilan. Okay?” Cadang Zafran.

Mereka minum serentak dan hasilnya…

Fiya menikmati jus itu dengan penuh keasyikan.

Zafran tersembur dan tersedak-sedak minum jus itu.

            “Equation sama macam hari tu jugak cuma aku gantikan lada dengan kunyit je sebab lada dah habis aku gunakan dekat Zahrin”. Fiya dengan muka kereknya memandang sekilas Zafran sebelum terus meneguk jus itu.

Zafran menggenggam penumbuk.

Macam mana dia tak bengang , boleh pulak terkena dua kali dengan Fiya dalam kes yang sama pulak tu.Cuma corak permainan yang berbeza.

            “Ni Fiya lah.Pakar psikologi ternama tau.Lain kali buat lah ribut dengan aku dan jangan risau segala jenis angin taufan , tsunami , kilat aku balas nanti”.

            “Oh ya?I’m waiting for it.Dan jangan kau ingat pakar psikologi boleh beat budak handsome pencuri hati kelas satu”.Zafran bangun.

            “And before I forget,don’t ever cry if you will fall on budak handsome ni”. Sambung Zafran sebelum melangkah pergi menuju ke dapur.

            “It will not happen!”Jerit Fiya sekuat hatinya.

‘I hope so’.Sambung Fiya dalam hati. 

No comments:

Post a Comment