Wednesday 26 October 2011

(5)


Gila tak gila.Kerja dah beres.Plan dah atur baik dah.Cuma tunggu result je.Bukan balas apa sangat pun.Hari tu dia jadikan gred A Zahrin dalam subjek Bio kepada C.Kitorang pun balas lah balik daripada add-math apek tu B+  kepada G-gagal.Dia pernah letak gam atas kerusi Zahrin pakai gam gajah.Kitorang pakai gam biasa je tapi cukuplah buat banjir satu beg sekolah si apek tu. Dia pernah bocorkan tayar kereta Zahrin.Kitorang tanggal je terus tayar motor dia pastu campak dalam sungai.

Masing-masing sibuk dengan kerja masing-masing.Sakit leher ni tertunduk-tunduk.Hazim senanglah dia tu lelaki.Sedap je dia terguling-guling,baring-baring atas simen ni.Kalau sekarang ni hanya ada aku sorang je aku pun boleh buat aksi-aksi macam tu.

            “Fiya,best tak jadi P.A Zafran?”

Tiba-tiba sahaja Safwanah membangkitkan topik ini.

            “Best gila wehh.Kalau kau nak try, kau isilah borang.Confirm nightmare”.

Hazim tersengih.

            “Teruk sangat ke?Aku tengok muka dia,muka budak suci je”.Balas Wana.

Fiya dengan Hazim dah galak ketawa.

            “Salah ke aku cakap macam tu”.Wana pelik.

            “Gila tak salah”.Hazim menyampuk.

Fiya masih dengan sisa tawanya.

            “Apa yang salahnya.Aku tengok dia tu ada pakej je.Handsome, berkarisma, background pun okay je,jenayah pun bersih”.Wana masih mem-back up Zafran.

Mana tak bersih.Semua jenayah dia, tala kat aku.Lagipun,criminal plan dia memang smart.Tak ada siapa boleh tuduh dia.

            “Dah lah tu Wana.Kau jangan buat perut aku ni senak.Karang hancur banner ni”.

Wana memuncungkan bibirnya.

Tiba-tiba bunyi jam digital Hazim berbunyi.

            “Wallaweh,cam ne aku boleh lupa ni!”Jerit Hazim.

Fiya dan Wana bermain mata seketika.

            “Kita off takat ni je la dulu.Kau pun satu.Kau kan P.A dia mestilah tahu jadual dia kan?” Soal Hazim kepada Fiya yang sedang blur.

Fiya cuba melihat jam tangannya.

            “Jumaat.5.00 petang?”Fiya cuba mengingat.

Fiya memetik jari.

            “Squash tournament.Zafran.Adoyai,cam mana boleh lupa ni.Habislah nanti dia panggang aku.Cepat kemas.Wana kau nak join tak?”Ujar Fiya sambil sibuk mengemas segala berus, cat, pensil yang berterabur.

            “Confirm la join”.Squash tu.Lagi-lagi atlit kebanggaan universiti yang nak main.Gila tak sesak nanti.


Seperti yang dijangka court squash memang sesak.Nasiblah Najwan dah book tempat paling depan untuk kitorang.Dan mata aku naik sakit pulak bila nampak budak-budak perempuan yang tergedik-gedik tu merangkap pasukan cheerleader pakai skirt paras lutut.Baju memang tak boleh sendat lagi.Rambut tu pulak kalau boleh nak buat gaya pelangi.Berwarna-warni weh.Tak faham betullah.Aku rasa warna hitam lagi cantik apa and lagi natural,at least kalau tak nak pakai tudung pun.Sorry,sorry…aku ni memang tak boleh nampak budak-budak macam gini.

            “Kau ni nasib baik sampai, kalau tak berasap budak Zaf tu”. Najwan dah membebel.

Hazim tersengih.

Zafran memang pantang kalau kengkawan dia ni tak datang tengok dia lawan. Kawan dunia akhirat la katakan.

15 minit sebelum perlawanan bermula.Zafran dah tunjuk diri dengan shorts dan baju tanpa lengannya terserlahlah muscle dia tu.

Fiya mengetap gigi.

‘Aku dah bagi ceramah free hari tu.Dia boleh buat don’t know je lagi’.Getus Fiya.

Zafran menghampiri Fiya yang sedang bengang di situ.

            “I’ve warning you Zafran”.Bisik Fiya ke telinga anak majikannya ini.

            “Ni tournament penting la.Kalau pakai track panjang susah lah nak gerak”. Balas Zafran.

Perlawanan persahabatan je.Tu pun kira penting ke?

Yela kan penting nak menjaga maruah squash.Tak pasal-pasal kalah,menangis tak berlagu pulak kan.

            “Kau nak persoalkan hukum Allah lah ni?”

            “Bukan macam tu la…”.Zafran mudah hilang kata jika Fiya mula bercakap mengenai hukum-hukum ni.

Fiya bangun.

            “Change it”.

Zafran mengerut dahi.

            “But…”.

            “Now Zaf”.

Umpire perlawanan dah mula memanggil peserta.

            “Umpire dah panggil lah”.Zafran cuba melawan.Kalau lewat daftar diri kemungkinan penyertaan akan dibatalkan.

Fiya mengambil beg sandangnya.

            “Fine,kau lebih pentingkan peraturan umpire tu daripada peraturan Allah kan? Pergilah dan jangan menyesal nanti”.

Fiya berlalu pergi.Tetapi dia mengundurkan diri kembali.

            “Zaf”.Fiya memanggil nama itu.

Zafran menoleh.Tiga kepala lagi tu pun menoleh.

Fiya membaling sebungkus beg plastik yang mengandungi tracksuit yang panjang lagi menutup aurat kepada Zafran.Zafran menyambutnya dengan baik.

Fiya berlalu keluar.

‘At least,aku try…’.


Mood memasak hilang selepas kejadian tadi.Entah kenapa dia rasa terlalu bertanggungjawab atas segala kesalahan Zafran.Tidak kiralah kesalahan kepada manusia mahupun Allah itu sendiri.Rasa kecewa sebab gagal bimbing Zafran.Entahlah…

Sedang sibuk menghiris bawang.Jari telunjuknya menjadi mangsa kepada pisau yang tak bernyawa itu.Luka sedikit.

Serentak dengan itu,dia berasa tidak sedap hati.Fiya membasuh jarinya.

Nokia X3 merah berdering.

Wana.

‘Apa kes?Nak umum kemenangan Zafran dekat aku ke?Tapi cepatnya dia menang tak sampai setengah jam pun lagi.Alah,kata pun Zafran sekejap je dia dapat tewaskan’.

            “Zafran,Zafran…”.Wana mengulang nama lelaki itu.

Excitednya si Wana ni.

            “Ya,nape dengan Zafran?Dengan tak bersalamnya kau call aku semata-mata nak menyebut nama tu je ke?”

            “Dia injured”.Wana membalas.

            “Injured?!Hospital mana?” Fiya naik satu oktaf.Jantungnya berdegup kencang.Tangan dah sejuk.Risau sungguh dengan keadaan anak majikannya itu.


            “Mama tahu tak ni?”Soal Fiya.Bolehlah dia gunakan kata ganti nama mama apabila hanya dia , Zafran dan Pak Man sahaja dalam kereta ini.Mama untuk panggilan mak Zafran, sudah terbiasa sejak kecil lagi.

Zafran menjungkit bahu.

            “Nak aku call?”

            “Tak payahlah”.Balasnya.

Suasana dalam kereta sungguh sepi.Jarang sekali ada suasana sebegini ketika dia bersama Zafran. Selalunya kecoh satu kampung.

Fiya berpura-pura sedang bermain mesej.Sedangkan tengah delete inbox yang bergelen banyaknya.Kalau dengan Wana ,memang sekejap je habis kredit.

            “Fiya”.Tegurnya.

Fiya menoleh.

            “Sorry”.Ujarnya lagi.

            “Sebab?” Dia buat salah apa?Lagipun,tak pernah-pernah dia buat salah lepas tu nak mintak maaf dekat aku.Berita gempar ni!

            “Aku tak dengar cakap kau tadi.Kalau aku pakai track panjang tadi.Tak adalah sampai jadi macam ni”.

            “Kau kena cakap sorry tu dekat Allah bukan aku.Kira okaylah ni,dapat balasan dekat terus dekat dunia.Kalau dekat akhirat tu,tak ke lagi azab”.

Buku lali Zafran terseliuh sedikit.Ambik masa dua ke tiga hari jugak nak sembuh.

Zafran tersenyum menggoda.

            “Pahal kau senyum macam tu?I’m not that type of girl”.

            “Kau cakap memang tak pernah pakai hati”.

            “Eleh,pe barang cakap pakai hati.Pakai otak cukup.Otak aku ni men-detect yang senyuman kau tu langusng tak menggoda aku”.

            “Ye lah tu.Kate Middleton tu pun akan mintak cerai dengan Prince William tau kalau dia tengok senyuman aku ni”.

            “Aaahhh tolonglah…”.Fiya memang pantang kalau dengar Zafran buat lawak luar alam ni.

Dah mula balik.Ingatkan dah elok lepas insiden ni.

No comments:

Post a Comment