Wednesday 26 October 2011

(3)


Kepala Fiya sekadar mampu menggeleng apabila melihat Zahrin menjawab soalan add-math. Muka memang tak boleh blah betul.Gaya macam tengah operate orang bersalin je.

            “Boleh jawab tak ni?”Soal Fiya.

           “Boleh,janganlah kacau”.

Fiya menggeleng-gelengkan kepala.

            “Masalahnya dah setengah jam aku menunggu kau jawab soalan ni.Aku pun banyak assignment yang kena buat ni”.

            “Kejaplah.Nak dapat dah ni”. Jawab Zahrin yang sedang khusyuk menjawab soalan yang tak ada dalam silibus. Dia tengah jawab soalan budak U. Tak rasa gila ka?

Fiya tak sanggup tunggu lagi.Dia pergi ke dapur untuk meneguk air sejuk dan membuatkan jus oren untuk Zahrin.

Ketawanya pecah melihat gaya Zafran memotong kulit buah mangga.

            “Berapa inci tebal kulit mangga tu kau potong.Bukan kulit dah tu,dah masuk isi dah.Lain kali kalau tak reti buat cara tak reti.Ada paham?”

Fiya merampas pisau dan mangga tu daripada Zafran.Dia memotong kulit mangga itu dengan teliti.

Terpaku Zafran dengan cara Fiya memotong kulit pelam itu.Yelah budak jurusan seni lukisan kan,mestilah ada seni.Kemudian,dia terus membuat jus oren untuk calon SPM itu.Air sejuk diteguk.

            “Fiya!!!Dah dapat jawapan”.

‘Aiseh,adik aku ni kacau line betul la…’. Desis hati Zafran.

            “Nah,lepas tu isi ni potong sendiri.Takkan tu pun tak reti”.

Pisau dan pelam bertukar kepada pemilik yang sebenar.

            “Fiya,cepatlah.Betul ke tak ni”.

            “Kejaplah! Kau fikir aku ni olahragawati negara ke nak memecut sekarang ni”. Keluh Fiya.

Keluhannya didengari Zafran.Dia senyum.

            “Wana yang comel,mana sorang lagi budak yang masuk team kita?”Penat betul menunggu.
Pihak U telah menganjurkan satu program dan salah satu aktivitinya adalah pertandingan melukis dan mewarna banner.Dan aku ditarik oleh graviti iaitu si Safwanah ni untuk masuk pertandingan ni.Pertandingan ni perlukan tiga orang dan jangan tanya aku lagi sorang tu sape.

            “Lama tunggu?”Seorang lelaki menegur mereka.

La,mamat ni ke?Budak ni memang asal budak seni lukisan pun.Yang aku pun satu,sah-sah la budak seni lukisan yang kongker pertandingan ni.

            “Boleh lah tahan”.Jawab Safwanah.

Aku membetulkan selendangku.Dah tak betul dah lilitan ni.

            “So,jom kita fikir nak buat theme apa dulu”.Cadang Fiya.

            “Aku buat list,nanti kita fikir sama-sama”.

            “Kau letak abstract and garden kat situ”.Tema kesukaanku.

Hazim sedang memikir.

            “Classic or traditional?”Dia meminta pendapat.

Safwanah tekun menulis.

Fiya mula-mula dah serah diri.

            “Woah,kalau tra-di-si-o-nal better jangan on kan aku in this group.Otak aku tak boleh masuk kalau pakai theme ni”.

            “Tapi,kalau buat kelainan bukan lagi baik ke?At least,we have big chance to win.Tu yang judges selalu nilai”.

            “Ye aku tahu tu Hazim,but kalau kita tak dapat elaborate and express what mean by the theme traditional tu pun apa gunanya?Just pick theme yang kita selesa and kita express dalam konsep yang berbeza.Our own concept.Ok? Tapi kalau kau ada cadangan lain aku tak kisahlah”. Panjang lebar penjelasan Fiya.

Kagum Hazim dengan penerangan Fiya.Dia ingatkan pelajar itu sekadar jenis yang suka menimbulkan masalah tapi sekarang dia sedar yang Fiya merupakan saingan yang kuat.

            “Ok.Aku accept je lah apa-apa theme yang kau pilih”.

Fiya buat muka risau.

            “La…takkan merajuk kot.Kita pick sama-samalah bro.Kang aku pilih Korean style, korang teriak tak ingat dunia nanti”.

Mereka tersengih.

            “Ye la,kau kan peminat fanatik Kpop”.Jujur Safwanah berbicara.

            “Apa pulak aku? Aku cuma pakai ringtone Korea je, tu pun orang dah detect aku sebagai peminat fanatic Kpop. Apakah?” Tak faham aku.

Safwanah tersengih mendengar penjelasan sahabatnya itu.

            “Ok,esok kalau ada lecturer yang tak datang,kita discuss lagi la.Kalau tak , terpaksa jugak kita jumpa kat tempat biasa”.Cadang Hazim.


Tombol pintu rumah agam ini dipulas.Jam menunjukkan pukul 5.30 petang.Tak solat Asar lagi ni.

            “Fiya pergi mana tadi?”Lembut tukang kebun tu bertanya.

            “Jumpa kawan.Ada hal sikit.Kenapa ye?”

            “Zafran cari tadi”.

Ni,tak pasal paperwork memang tak sah la.

Tukang kebun itu sudah berlalu pergi.

            “Fiya!!!” Jerit Zafran dari atas.Mungkin dari bilik gim.

Kes apa pulak ni?

            “Kejap!!!” Balasku sambil pantas memecut.

Entah apa pulak masalahnya sekarang ni.

Laju aku mendapatkannya.Tercungap-cungap aku selepas sampai ke bilik gim.

            “Apa benda?Apa benda?”Soalku terburu-buru.Kibut.

Zafran ketawa bersama dua orang rakannya termasuklah si Hazim,budak kelas aku yang sekali dalam group tadi.

            “Kan aku dah cakap,budak ni P.A aku.Sekarang korang caya tak?”

Hazim dan Najwan dah ketawa kecil.

Tahi kucing,anjing laut,singa jantan betul ! Dia kenakan aku.Ish,siap kau nanti.

            “Ada apa-apa lagi?Selain daripada ‘memperkenalkan’ aku kepada kawan-kawan kau?” Sedikit  memerli. Kes balas dendam lah ni.

Zafran sedikit tersengih.

            “Three juice , please”.Ujar Zafran seperti orang yang sedang memesan minuman di restoren.

            “Hhmm…tu je kan?”Soalku lagi.Aku pun ikut gaya  macam tukang ambik order dekat gerai mamak tu.

Zafran mengangguk.

            “Kau nak aku tambah order lagi ke?”Menghalau lah tu.Sempat lagi dia kenakan aku depan kawan-kawan dia.

Aku menutup pintu dengan penuh sopan sebab kesabaran aku masih berbatas kalau tak , aku dah hempas dah pintu ni.

            “Kesian budak tu bro”.Tutur Hazim selepas pintu ditutup.

Zafran tersengih sahaja.

            “Entah kau ni.Kalau aku jadi dia memang aku dah surrender dah.Ye pun P.A beragak la jugak”.Tutur Najwan pula.

            “Korang jangan nak back-up dia pulak.Suka hati aku lah.Aku yang bayar kan sekarang ni”. Sorry la terpaksa tipu, kalau aku cakap papa yang bayar gaji dia sebab dia ni anak maid dekat sini lagi bertambah haru.

Dapur,

Aku menggosok-gosok tapak tangan aku.

Tiga mug sudah siap dengan bancuhan Nescafe tapi entah kenapa,aku rasa tak puas lagi ni. Tiba-tiba mata ni mengarah ke rak serbuk lada,gula ,kunyit.Kenapa ek? Alah, kenapa anak mata ni asyik menjuling ke arah tu je? Kenapa? Tell me why?- lagu David Archuletta pulak.

Aiseh Fiya, buat-buat tak tahu pulak kau.

Sorry la Zaf,aku tak nak buat kerja-kerja tak waras ni tapi mata dengan tangan aku ni tak boleh tahan la.Aku pun tak tahu bila la sesi payback-memayback ni nak habis.Memayback?Teruknya BM aku,hancus kalau sasterawan negara baca kisah aku ni.

Kembali ke bilik gim,

            “Here you are”.Aku mengagihkan mug tu kepada kawan-kawannya terlebih dahulu sebab kes aku ni tak ada kaitan dengan diorang so buat pe nak membabitkan orang yang tak bersalah kan?

Mereka berdua menuturkan terima kasih.

Aku berpaling pula ke arah Zafran.

            “Nah ni untuk kau.Kau jilat sampai licin pastu basuh sendiri”.Saje aku buat muka biasa karang dia perasan susah pulak aku.Dia tu ada Sixth Sense bukan spesies kita si Zaf ni.

            “Thanks”.Balasnya.

            “Very W.C”.Welcome.Aku keluar dari bilik gim dan menantikan saat-saat bahagia aku di belakang pintu.

3.2.1…

            “Fiya!!!”Dia jerit nama singkatan aku.

Aku buat gaya seolah-olah sedang membersihkan tapak tangan aku,gaya macam lepas habis bunuh orang  jek.

            “Ya that’s my name.I’m the only one the best chef in the world.Equation bagi Nescafe tadi ialah air panas + serbuk Nescafe + lada + garam secukup rasa”.Selamba sahaja dia memberitahu Zafran.

            “Kau nak bunuh aku ke?”Teriak Zafran.

Rakan-rakan dia yang lain dah galak ketawa besar.

No comments:

Post a Comment